luni, 15 noiembrie 2010

Analiza SWOT a proiectului

Strengths: puncte tari ale proiectului (firmei, organizatiei);
Weaknesses: slabiciuni ale proiectului (firmei, organizatiei);
Opportunities: oporutnitati identificate si atribuibile proiectulei (firmei, organizatiei);
Threats: vulnerabilitati, amenintari  identificate si atribuibile proiectulei (firmei, organizatiei),
pe scurt, SWOT.
Analiza SWOT este sinteza unei parti a datelor care fundamenteaza decizia manageriala.
Literatura recomanda si prezinta modele de analiza materializate intr-un tabel cu patru cadrane (S W O T), fara a preciza cine ar fi responsabil cu elaborarea analizei.
Practica arata ca analiza SWOT, solicitata ca si componenta a unui Plan de Afaceri si/sau Studiu de Fezabilitate sau a unei evaluari de afacere, pentru a fi utila - consultantului/evaluatorului si beneficiarului - trebuie construita in comun. Fiecare are o evaluare proprie - in majoritatea cazurilor nestructurata - asupra pozitiei curente si/sau viitoare a activitatilor planificate, a firmei, organizatiei precum si o viziune independenta asupra obiectivelor.  De regula obiectivele solicitantului nu se pliaza pe obiectivele finantatorului (de exemplu finantatorul are ca obiectiv cresterea numarului personalului angajat iar solicitantul reducerea cheltuielilor cu personalul!).  Evaluarile/pozitionarile acceptate sau furnizate de solicitant pot fi uneori fara suport (de genul "noi am controlat piata in zona pe domeniul x").
Am obtinut rezultate construind cu partenerii analiza SWOT astfel (pasi realizati prin interviu la sediul solicitantului):
  1. identificarea aspectelor relevante (amplasament, resurse umane, utilitati, potential de dezvoltare, potential de piata, etc.) si a obiectivelor; 
  2. definirea punctelor tari si a celor slabe aferente fiecarui aspect identificat;
  3. reiterarea aspectelor din punct de vedere al oportunitatii si al vulnerabilitatilor (dupa caz).
 
Puncte tari
Puncte slabe
amplasament
personal
piata desfacere
...
Oportunitati
Vulnerabilitati
amplasament
personal
piata desfacere
...
Aceasta analiza nu furnizeaza date comensurabile dar poate orienta sau pozitiona solicitantul si/sau consultantul fata de obiective.
Analiza SWOT facuta cu detasare poate identifica variante de abordare ale proiectului in afara celora asumate la enuntul temei de catre beneficiar si clarifica obiectivele. Este util de analizat opiniile partilor cu potential conflictual (clienti dificili, personal - salariati, sindicate unde este cazul) si a concurentei in situatiile in care aceasta este abordabila.
Unde si cand are rost sa facem o analiza SWOT: raspunsul este imediat - indiferent ce intreprindem sau intentionam sa intreprindem, este utila o analiza (poate autoanaliza) SWOT.
Raportat la finantarile europene, Ghidul Solicitantului, la capitolul in care recomanda structura Planului de Afaceri/Studiului de Fezabilitate, specifica Analiza SWOT ca obligatorie. Daca RIR este impusa (ca nivel valoric si defineste eligibilitatea proiectului la proiectele care vizeaza investitii) analiza SWOT nu este punctata si mi-e greu sa identific criterii pe baza carora ar fi punctata.
Evaluarea preliminara a obiectivelor facuta de solicitant poate scapa din vedere detalii esentiale in derularea proiectului. Deciziile manageriale sunt bazate pe acest tip de analiza chiar daca metoda nu este constientizata. Colaborarea intre echipa de proiect a solicitantului si consultant/proiectant  la elaborarea analizei poate oferi rezultate.
Asadar, la munte si la mare'n orice'mprejurare: SWOT!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu